Utisci, saveti, reakcije 2012

Sa putovanja ... > Utisci, saveti, reakcije 2012 >

Berlin, Kopenhagen, Amsterdam, Pariz - izdržaćemo nekako

Posle Berlina, koji je prelep, krenuli smo ka Kopenhagenu i tamo smo se zadržali 2 dana. Zatim ka Amsterdamu gde se sada i nalazimo. Ekipa nam je dobra, lepo se zabavljamo i provodimo. Sledeće odredište je Pariz, a zatim jug Francuske. Put je inače vrlo naporan, jer traje dosta vremena, a vozovi i nisu tako udobni, ali izdržaćemo nekako.:-) Nadamo se da ćemo se u Parizu naći sa Jasmininim rođacima i možda smestiti u njihov topli dom i spasiti se od hostela.

Adis Abazović, Aleksandar Jeličić, Jasmina Đokovic

Švedska i Danska - ima toliko toga da se vidi

Do sada sam obišao Švedsku i Dansku. U Švedskoj sam bio smešten u Stokholmu, a odatle otišao na celodnevni izlet do Upsale, jednog od glavnih razloga mog odlaska u Švedsku. Stokholm je prelep. Obilazio sam ga ceo dan, ali je toliko stvari da se vidi, da se ni u jednom trenutku nisam udaljio od železničke stanice vise od 2 km. Upsala je uglavnom studentski grad i kao takav, ceo je orijentisan ka potrebama studenta. Deo Upsale zvani Gamla Upsala (Stara Upsala) je jedno od prvih naseljenih mesta u Švedskoj i bio je jedna od prestonica švedske vikinške države.

U Švedskoj svi govore engleski, tako da komunikacija nikada nije dovedena u pitanje. Cene su astronomske, bar za naše uslove, pa je preporučljivo jesti u supermarketima.

Danska se ne razlikuje od Švedske mnogo, osim u tome sto je Kopenhagen u ovo doba godine dosta prazan, tj. ljudi su mahom na godišnjim odmorima i otišli su iz grada. U Danskoj sam smešten kod poznanika, tako da nemam nekih saveta za smeštaj. Hrana je takođe skupa, ali Interrail karta važi za većinu gradskih prevoza (ne vazi za metro i autobuse, ali po Kopenhagenu voze mnogi drugi vozovi i jako je lako dospeti do bilo kog dela grada). Moja poseta Danskoj je još u toku.

Tomislav Tot

Lepote Švajcarske

Preko Filaha, Salcburga i Ciriha dospeli smo do Lozane gde smo i odseli i započeli razgledanje. Sutra ćemo do Ženeve, a uveče put Barselone.

Miloš Srbulović

U žurbi iz Lisabona

Ovo je jedan od gradova u kom na putu do mesta prebivališta morate uvek da svratite na još par mesta i tako prođe dan. . . Putovanje nam je počelo u Švajcarskoj (Lozana i Ženeva), nastavilo se u Barseloni do koje nije bilo tako lako stici (ispostavilo se da je najugodnija pa i, verovali ili ne, najjeftinija varijanta iz Ženeve vozom EuroNight, a trenutno je aktuelan Lisabon. Svaki grad je pričaa za sebe, totalno drugačiji ali svi fenomenalni. Neverovatno da jedan čovek, kako se ispostavlja, voli toliko različitih stvari. Ili smo mi prosto nenaviknuti. . .

Utisci su zaista sjajni, ljudi su uglavnom ljubazni, gradovi lepi, a priroda neverovatna i neverovatno različita. Zaspite u zelenim Alpima, probudite se u sušnoj ravnici pred Barselonom, a već za koji trenutak putujete 300 km/h na južnim obroncima Pirineja kroz predele prošarane brojnim usecima i jarugama, požutelim od suse. Prosto vam se ne spava!Pozdrav i hvala na svemu!

Milos Srbulović

Frankfurt - grad nebodera

Na fotografiji koju Vam šaljem vidi se pogled na neke od najviših zgrada u Frankfurtu.
Ovaj grad je pre svega poznat po svom aerodromu, ali svakako i po mnogim bankama. U Frankfurtu sam provela divna 4 dana obilazeći i istražujući grad. Upoznala sam neke nove ljude, stekla prijatelje i ostvarila kontakte za ceo život. Grad je na mene ostavio veoma pozitivan utisak i svakako bih ga posetila ponovo. Putovati i svaki dan se iznova sretati sa novim kulturama i načinima života stičem bogatstvo i uspomene za ceo život.

Hvala na prilici.

Srdačno,
Sanja Kavač

Put kojim se ređe ide

Sofijino i moje putovanje, nakon Berlina, nastavljeno je u smeru u kome ne ide većina učesnika ovog programa. Uputili smo se ka nepoznatoj Poljskoj. Retko smo čuli kako ljudi iz Srbije putuju u Poljsku, pa nismo imali velika očekivanja. Iskreno, bili smo iznenađeni izgledom Poljske. Sve se činilo drugačijim od Nemačke, nestala je ta oštrina, čistoća i stroga tačnost. Imali smo osećaj da vreme tamo sporije teče. Smestili smo se u Vroclavu. I dalje mi nije jasno kako nikada nismo čuli za ovaj grad koji definitivno treba posetiti. Ljudi slabo pričaju engleski, ali su vrlo ljubazni, dobronamerni i nama vrlo sličnog mentaliteta. Cene su vrlo pristupačne, a opet imate osećaj visokog standarda. Ovde smo se zadržali četiri dana i nakon toga smo se uputili ka Krakovu. Ovaj grad je po nama jedan od najlepših u njemu se nalazi ogromna tvrđava, vrlo posećena od strane stranaca. Imali smo želju da ostanemo ovde duže od dva dana, ali smo se dogovorili sa Dariom i Tomislavom da ćemo se naći u Amsterdamu. Međutim, naš voz je kasnio, pa smo otišli dan kasnije iz Poljske za Amsterdam. Kada smo stigli, našli smo se njima i zajedno istraživali grad koji na nas nije ostavio baš ogroman utisak. Iskreno nismo ni imali puno vremena da sve vidimo. Brzo smo krenuli ka Parizu, kojim smo naprosto oduševljeni. Zajedno smo obišli sve značajnije građevine i osetili pravi duh ovog grada. Trenutno smo u prebogatoj Nici i naše putovanje nastavljamo u nepoznatom smeru.

Veliki pozdrav,

Sofija Vujaklija, Tomislav Tot, Dario Manesku i Miroslav Goretić

PRUGAMA EVROPE STIGOSMO DO BARSELONE

Posle modernog Berlina, uputili smo se ka Amsterdamu, gradu ludog provoda, ali nas put nanese u sasvim drugu sredinu, u miran i bajkovit gradić Utreht. Ovaj grad nas je u potpunosti oduševio, a naročito naš prvi hostel. Amsterdam nam je bio nadomak, a mi spremni da uživamo u ovom gradu u kome je sve dozvoljeno i sloboda najveći imperativ. Nakon toga, put nas odvede u samo srce Evrope-Brisel. Na našu veliku sreću, nismo propustili da obiđemo i Briž, gde smo na trenutak osetili srednjevekovni duh i uživali u ukusima najlepših belgijskih čokolada. Sledeća stanica - Pariz. Mnogo smo očekivali od ovog grada, a dobili smo i vise od toga. Setajuci ogromnim ulicama Pariza, bili bismo oduševljeni prizorom pred očima, a onda bi izvirale nove, još lepše slike boemskog Pariza. Svesni njegove veličine postali smo tek kada smo bacili pogled sa Ajfelovog tornja. Trenutno smo u Barseloni, u koju smo tek pristigli. Toliko od nas, zurimo da uživamo u čarima južne Evrope. :)

Aleksandra Kostić, Danijela Kukuruzović, Svetlana Ćujić, Milan Ilić, Vladimir Stojanović, Rade Pušonjić

3. 8. 2012.

FRANCUSKA TASTATURA

Pokušavam da otkucam svega nekoliko redova na ovim francuskim tastaturama i znam da ću imati previše grešaka na kraju. :) Putovanje ide odlično, naravno da ne ide po planu, al to je valjda i bio plan. :) Putujem sam uglavnom. Posle Berlina sam otišao u Brisel, zatim Briž i Gent, onda sam stigao u Pariz, gde sam našao smeštaj preko couchsurfing-a. Na stanici sam se sreo sa nekoliko drugara; valjda nam je svima Pariz raskrsnica. :) Posle Pariza idem u Italiju, pa preko Hrvatske i malo mora - kuci!

Puno pozdrava za organizatore i sve koji su pomogli pri ostvarivanju ovog projekta, a puniji izveštaj i fotografije dobijate sa neke „YU“ tastature. :)

Aleksandar Milenković

4. 8. 2012.

ISKUSTVO JE NEZABORAVNO

Trenutno smo u Barseloni. Pored Berlina posetili smo i Kopenhagen, Amsterdam i Pariz, sa usputnim stanicama u Roterdamu, Hamburgu i Brižu. Put je bio pun avantura, od spavanja na stanici u Kopenhagenu, u hostelu sa preko 60 kreveta u Roterdamu, pa do Pariza gde smo se potpuno  opustili i uživali 5 dana. Svi gradovi koje smo obišli su prelepi, i ovo iskustvo je nezaboravno.

Ena Horvat, Sanja Bogdanović, Jelena Brdar i Nikola Potrebić

5. 8. 2012.

VROCLAV I KRAKOV

Sofijino i moje putovanje, nakon Berlina, nastavljeno je u smeru u kome ne ide većina učesnika ovog programa. Uputili smo se ka nepoznatoj Poljskoj. Retko smo čuli kako ljudi iz Srbije putuju u Poljsku, pa nismo imali velika očekivanja. Iskreno, bili smo iznenađeni izgledom Poljske. Imali smo osećaj da vreme tamo sporije teče. Smestili smo se u Vroclavu. I dalje mi nije jasno kako nikada nismo čuli za ovaj grad koji definitivno treba posetiti. Ljudi slabo pričaju engleski, ali su vrlo ljubazni, dobronamerni i nama vrlo sličnog mentaliteta. Cene su vrlo pristupačne, a opet imate osećaj visokog standarda. Ovde smo se zadržali četiri dana i nakon toga smo se uputili ka Krakovu. Ovaj grad je jedan od najlepših. U njemu se nalazi ogromna tvrđava, vrlo posećena od strane turista. Imali smo želju da ostanemo ovde duže od dva dana, ali smo se dogovorili sa Dariom Manesku i Tomislavom Totom da ćemo se naći u Amsterdamu. Tako je i bilo - zajedno smo istraživali grad koji na nas nije ostavio baš ogroman utisak. Iskreno, nismo ni imali puno vremena da sve vidimo. Brzo smo krenuli ka Parizu, kojim sam naprosto oduševljen. Zajedno smo obišli sve značajnije građevine i osetili pravi duh ovog grada. Trenutno smo u prebogatoj Nici i naše putovanje nastavljamo u nepoznatom smeru.

Sofija Vujaklija, Tomislav Tot, Dario Manesku i Miroslav Goretić

6. 8. 2012.

ISTORIJA, ZNAMENITOSTI I PARKOVI BERLINA

Dok je većina kolega nakon trodnevnog programa u Berlinu odmah pohitala ka drugim evropskim destinacijama, prijatno iznenađeni i zaintrigirani, rešili smo da ostanemo još nekoliko dana. Nismo se pokajali! Duga istorija, brojne znamenitosti, mnoštvo prelepih parkova i ponajviše srdačnost samih žitelja ostavili su nas bez daha i postavili težak zadatak narednim destinacijama. Međutim, i Amsterdam i Pariz su uspeli da ispune naša očekivanja. Svaki grad je bio avantura za sebe, uzbudljiva i neponovljiva. Puni utisaka stigli smo u Barselonu od koje ne očekujemo ništa manje.

Puno pozdrava od: Jovane Hajduk, Darka Castvena, Milanke Hrnjez, Marine Rodić i Aleksandra Cvetkovića

7. 8. 2012.

FRANKFURT

Posle Berlina, u Frankfurtu sam provela divnih 4 dana obilazeći i istražujući grad. Ovaj grad je pre svega poznat po svom aerodromu, ali svakako i po mnogim bankama. Upoznala sam neke nove ljude, stekla prijatelje i ostvarila kontakte za ceo život. Grad je na mene ostavio veoma pozitivan utisak i svakako bih ga posetila ponovo. Putovati i svaki dan se iznova sretati sa novim kulturama i načinima života - to su bogatstvo i uspomene za ceo život. Hvala na prilici.

Sanja Kavač

7.8.2012.

SAMO DA JAVIMO DA SE FANTASTIČNO PROVODIMO

Trenutno se nalazimo u Lisabonu, koji je naša poslednja stanica. Ovde ostajemo najduže da na plažama prikupimo snage za četvorodnevni povratak kući. Posle Berlina smo obišle još i Amsterdam, Pariz, Barselonu, gde nam je bilo najlepše, i Madrid. Imali smo sreće da nas je ceo put pratilo lepo vreme i da smo u skoro svakom gradu uspevale da se uklopimo u besplatne ture koje organizuje New Europe, a koje su nam bile vrlo korisne i zanimljive. Takođe, svuda smo sretale ostale učesnike konkursa tako da nikada nije bilo dosadno.

Milena, Jelena i Olivera

8. 8. 2012.

RIM - NAJSLAĐE ZA KRAJ

Javljamo se slikom iz Barselone, mada smo sada u Rimu. Do sada smo obišle Nemačku, Francusku, Španiju i sada smo u Italiji odakle ćemo krenuti ka kući. Dosadašnje iskustvo  je fenomenalno, bez većih poteškoća obišle smo sve sto smo želele, a Rim smo ostavile za kraj kao šlag na torti. :)

Bojana Radić, Ivana Kovačević, Milica Aleksić

9. 8. 2012.

ČUJEM DA STE MOJI

Uvek te najviše iznenadi ono od čega najmanje očekuješ, i tako je bilo sa Berlinom, pa smo nakon organizovanog boravka odlučili da ostanemo još jedan dan u Amstel hostelu. Naravno, da taj jedan dan nije bio dovoljan da se obiđe Berlin, ali šta je tu je: InterRail važi samo 22 dana, a toliko još gradova treba videti. Sledeća stanica je bila Hamburg, za koju mi stvarno nije jasno zbog čega se svi oduševljavaju njime. A možda imam takav utisak jer sam tamo izgubila telefon, a noć smo proveli na stanici. Kažem, možda. Jedina svetla tačka u tom gradu je bila Marija, sredovečna žena iz Hrvatske koja već duže vreme živi u Hamburgu i koja je kada je čula nas osmoro sa gomilom kofera i torbi kako živo diskutujemo u metrou odlučila da nam pomogne i uputi u čari Hamburga. Da nije bilo nje ne bismo saznali da je tog dana bio festival piva u Hamburgu i gde je dobro mesto za izlazak. Mada, meni je najlepše bilo kada nam je prišla i rekla: "Čujem da ste moji“.

Nakon toga je usledio Amsterdam, Roterdam, pa Briž. Hostel u Brižu je bio raspala rupetina, ali što bi rekao kolega Bosanac: "Nismo došli ovde da odmaramo".

Za Pariz nemam reči i kao profesionalna jezičara (čitaj: filolog) ostala sam bez teksta.

Samo, jedna napomena: nemojte suviše da se oslanjate na tačnost vozova. U Nemačkoj, naravno, sve ide kao pod konac, ali u Francuskoj nam je voz kasnio i u dolasku i u odlasku bez ikakvog objašnjenja. Dobra stvar je bila to što kada u Francuskoj kasni voz oni putnicima obezbeđuju vaučere za taksi, tako da smo se u hostel gospodski dovezli taksijem u pola 3 noću.

Toliko za sada, putešestvije se nastavlja…

Milena Ćirić i Nenad Vasiljević, Mirjana Joković, Tamara Delić, Danijel Grabez, Veselka Glogovac, Milica Bacić i Gorica Petrovac

10. 8. 2012.

OBAVEZNO VIDETI ZA ŽIVOTA…

Putovanje je bilo predivno iskustvo i doveka ću biti zahvalan sponzorima na pruženoj prilici da sve to doživim.

Posle osvojenog Berlina smo krenuli put Roterdama gde smo bili smešteni 3 dana u rupi Mafkees, gde spava po 200 ljudi u sobi, ali je samo 10 evra noćenje, i odatle obišli Amsterdam, Brisel, Briž, Lajden, Hag. U svakom gradu, gde je to postojalo, koristili smo mogućnost besplatnih tura (pogledajte sajt pokreta New Europe). Sledeća destinacija je bio Orlean pored Pariza gde je noćenje bilo samo 12 evra, ali je na sat vremena od Pariza vozom. Odatle smo uhvatili voz za Lisabon, za mene definitivno najlepši grad u Evropi. Cristo rei - statua Isusa 100 m visine, Belem kula, tvrđava iz 11. veka, reka Tejo, most Vasco da Gama dug 20km, plaža na 26 minuta vozom - prosto neodoljivo. Zatim smo proveli tri dana u Madridu gde ne treba propustiti muzej Prado i dan u Valensiji gde se nalaze čuda arhitekture što za života obavezno treba videti. Zatim trodnevni povratak u Srbiju i dve besane noći na stanicama Monpeljea i Verone - ne baš neko divno iskustvo, ali ako hoćete da uštedite, morate da izbegavate duge direktne linije i menjate više vozova do krajnje destinacije...Ukupno sam potrošio oko 500 evra za 20 dana tako da i sa tim parama može da se pođe na ovo putovanje. Osim na rezervacijama vozova, može se uštedeti na hrani (bez restorana, samo konzerve :)), ulascima u besplatne muzeje i jeftinijim hostelima, jer sta vam više treba od tuša i kreveta.

Milan Sojiljković

MULTIKULTURALNOST

Pariz je velegrad, koji nudi mnoštvo kulturnih i istorijskih znamenitosti. Pre svega sam bila oduševljena grandioznošću i lepotom Ajfelovog tornja i Luvra. Za ovaj grad je potrebno više vremena da bi se spoznao u celosti, i meni nisu bila dovoljna samo 3 dana, tako da planiram da se vratim ponovo kada budem imala priliku. Koristeći metro koji odlično funkcioniše, shvatila sam da je Pariz multikulturalan grad, sa puno različitih nacionalnosti koji se osećaju kao Parižani. Takođe, uvidela sam i razliku između npr. Berlina i Pariza. Mnogo je opuštenija atmosfera u Francuskoj, nije sve po pravilima kao u Nemačkoj. Isto tako je i dosta prljaviji što je ostavilo ružan utisak, ali i informaciju da u Evropskoj uniji nije sve savršeno. Verovatno zbog svog standarda, Pariz je najskuplji grad od svih evropskih gradova koje sam obišla.

Moram da naglasim da smo iz Brisela jedva stigli u Pariz, jer su veoma skupe rezervacije (35 evra po osobi) pa smo izabrali alternativni besplatni put - 5 presedanja, i tako svratili u  grad Amiens u Francuskoj koji je simpatičan. Nakon Pariza, put smo nastavili ka Minhenu i Beču.

Jelena Perišić

EH, TA EVROPA...!

Prva destinacija je bio Berlin. Proveli smo tu neverovatnih dan i po, gde nam je Robert Bosch fondacija omogućila sve. Program koji su nam organizovali je stvarno bio zanimljiv, a posebno City Rally. Bilo je savršeno. Ljudi iz Amstel hostela su bili predusretljivi. Pošto nam se toliko svidelo u ovom lepom gradu, odlučili smo da ostanemo još jedan dan. Njihova železnička stanica je fascinantna, onako futuristički sagrađena izgleda neverovatno. Savet za buduće putnike: Inter Rail karta vam vazi za S-Bahn u Nemačkoj.

Nastavili smo svoje putovanje ka Hamburgu. U ovom gradu smo saznali da se održava festival piva i rok muzike. Otišli smo tamo i proveli se neverovatno. Ne preporučujem hostel Judgenpark, daleko je. Savet: Ako se desi da dođete u neki grad bez rezervacije hostela, pitajte za preporuku ljude iz Tourist Information. Takodje, čim stignete gledajte koje vozove imate za sledeću destinaciju da vam se ne desi kao nama da morate da prespavate na stanici. To je jezivo iskustvo, ali istovremeno interesantno.

Sledeća destinacija je bila Roterdam, pa Amsterdam. U Roterdamu ima mnogo stosta da se vidi, lep je gradić. Amsterdam neću komentarisati, zato što je neverovatan. Spomenik Ani Frank i gej populaciji bukvalno na 10 metara razdaljine. Preporučujem piknik u prelepom parku pored Van Gog muzeja, kao i sam muzej, videćete čuvene Suncokrete, Irise itd. Savet: Hostel Room u Roterdamu je pristojan, a i pristupačne su cene. Uzimajte doručak uz noćenje svuda. Hranu, vodu i sokove kupujte u supermarketima, mnogo je jeftinije. Takođe, i ovo vazi za sve gradove, mape gradova možete dobiti besplatno ili za 1-2 evra na šalterima Tourist Information.

Nakon Holandije krenuli smo ka Belgiji. Odseli smo u hostelu Lybeer u Brižu. Ne preporučujem ga, zato što je prljavo i daske od kreveta otpadaju. Ali, to nije pokvarilo naše raspoloženje. Briž je... pa Briž. Daleko je bolji nego u filmu. To je kao da ste kročili u neki srednjovekovni grad. Svaka građevina u Brižu ima neku istorijsku važnost. Glavni trg je fantastičan. U Briselu se nismo nešto zadržavali, žao mi je zbog toga. Pošto nam je sledeća destinacija bila Pariz, morali smo da se pobrinemo za voz.

Ka Parizu idu pretežno Thalys vozovi, to su brzi vozovi za koje se plaća rezervacija 30 evra, ali stižete u grad svetlosti za sat i po. Međutim, ako želite da uštedite novac, možete da se vozite nekih 5 - 6 sati, ili 9 kako se nama desilo zato što je voz kasnio, sa bezbroj presedanja. Pozitivna strana je što za to vreme možete da upoznate mnogo ljudi iz drugih zemalja koji su na sličnom putovanju kao vi i da razmenite iskustva. Iznenadili biste se kakve interesantne priče možete da čujete. Konačno stigosmo do Pariza. Tu sam provela najviše vremena. Čak 4 dana. Za ovakvo putovanje je to mnogo, verujte mi. Od svih gradova koje sam posetila, Pariz je definitivno na prvom mestu. Svaka građevina me je oduševljavala više nego prethodna. Preporučujem da sami istražujete, neka vam mapa bude najbolji drug. Preporučujem da se nekih 2-3 sata izležavate ispred Ajfela, to je pod obavezno, ipak je to Ajfel. I naravno, when in Paris... visit the Louvre! Jedna od 5 stvari koje treba uraditi na ovom putovanju jeste i izgubiti se u ovom muzeju. Ako mislite da je to nemoguće, samo ću reći da vam na ulasku u zgradu daju mapu. Šetali smo Luvrom 6 sati, umirali smo od bola u nogama, ali nismo mogli da stanemo, jednostavno nismo mogli. Savet: preporučujem hostel Auberge International des Jeunes, ili tako nešto. Fin hostel, blizu Bastilje, neki supermarket i Internet centar su tu. Cene su pristupačne, ali morate da rezervišete bar 5 dana pre dolaska. Inter Rail vam ne vazi za RER vozove u Parizu, iako su možda prethodne generacije govorile drugačije. Uzmite Paris Tourist Pass, koja košta 39 evra za 2 dana, ali isplati se, možete da posetite bezbroj muzeja sa njom.

I, pošto se javio problem zvani manjak keša, poslednja destinacija za mene bila je Budimpešta. Ne prezajte od ovog grada, mostovi na Dunavu su prelepi, vredi ih videti. Posle toga, pravac kuci...

Evo još par saveta za buduće generacije. Držite uz sebe uvek Inter Rail i ostalu dokumentaciju, nikad ne znate kad mogu da vam zatrebaju, i nemojte ih izgubiti! Verujte, ta dokumentacija vam je najbitnija. Za cure preporučujem da, ako se odluče da nose kofere, nose kofere koji NISU OGROMNI... Ja sam nosila kofer, ali bio je omanji i nisam imala problema pri trčanju za vozovima.  Ponesite toplu odeću ako planirate da putujete po severu Evrope. Nemojte da se plašite da koristite metro u ovim gradovima. Mape metroa su veoma jednostavne, lako ih je pratiti i metroi su veoma dobro organizovani u svim zemljama koje smo posetili. Lako ćete se snaći. Obično se karte za metro kupuju na automatima, samo pratite uputstvo.

I poslednji savet. Budite veoma strpljivi. Ovo je naporno putovanje, biće mnogo neočekivanih razvoja događaja, samo je potrebno da budete zaista strpljivi i da zadržite dobro raspoloženje, i sve će biti u redu. Super ćete se provesti, ako samo to sebi dopustite. Pa sta i ako provedete noć na železničkoj stanici?

Milica Bacić

EMOCIONALNO, DUHOVNO I INTELEKTUALNO BOGATSTVO

Najpre da istaknem rutu putovanja nas petoro koliko nas je bilo u grupi: Berlin (gde smo boravak produžili za još jedan dan), Roterdam, Amsterdam, Briž, Pariz, Barselona, Cirih, Đenova, Milano, Venecija, Grac, Beč, Budimpešta i nazad kući.

Berlinom smo svi bili oduševljeni, dosta smo očekivali, ali su nam očekivanja bila premašena njegovom lepotom, organizovanošću grada, čistoćom… U Roterdamu smo rezervisali prenoćiste i, iskreno, bili smo razočarani. Preteško nam je pao odlazak iz Berlina i suočavanje sa ni približno uređenim stanicama u Amsterdamu i Roterdamu. Ipak, dosta toga zanimljivog smo videli ne samo u Roterdamu, gde smo stigli baš u vreme festivala cveća i karnevala, već i u Amsterdamu - gde se taj dan održavala i gej parada. Oba grada su bila krcata, puna turista. Vozili smo se brodićem i za 2 dana upoznali oba grada. To veče smo već putovali za bajkoviti Briž, koji nas je apsolutno oborio sa nogu. Kameni putevi, jezera sa labudovima, prodavnice poput antikvarnica, belgijska čokolada i vožnja kočijama bili su i više nego dovoljni da ostanemo bez daha. Uveče smo putovali za Pariz i tu stigli oko ponoći. U Parizu smo se zadržali 4 dana, i upoznali se sa svim stranama grada...što lepim, što ružnim. Od siromašnih kvartova do raskoši u centralnom delu Pariza. Posetili smo i Diznilend i napustili Pariz prepuni utisaka. Naredna destinacija u nizu bila je Barselona. Visoka temperatura i brojni pljačkaši su ono sto nas je dočekalo, međutim, tokom 2 dana boravka, utisak se znatno popravio. Prošli smo kroz ceo grad, brojne fontane, park Guell, La Sagrada Familia, bili na brojnim plažama, napunili se energijom i krenuli dalje. Uprkos štrajku radnika na železničkoj, uspeli smo da dođemo do sledeće destinacije - Ciriha. Fantastičan grad, uređenost na visokom nivou, krstarili smo brodićem, i uveče se uputili za Đenovu. Italijom i nismo bili tako oduševljeni, zbog skupoće i bahatosti nekih ljudi. Ipak, dobra ekipa i raspoloženje koje je bilo na visokom nivou tokom čitavog puta neutralisalo je bilo kakvu poteškoću koja bi nam se pojavila na putu. Posle Đenove, Milana i Venecije otišli smo u Grac. Prelep, odlično uklopljen, miran gradić stvoren za šoping, ali i za razgledanje. Beč smo ipak iskoristili da napunimo torbe brojnim sitnicama za uspomenu, a naredno veče smo već putovali za Budimpeštu. Nismo se toliko u njoj zadržali jer smo se prilično uželeli svojih kuća i krenuli smo za Beograd. Sledi oduševljenje povratkom, emocionalno, duhovno i intelektualno napunjene baterije...raspoloženiji i zadovoljniji susrećemo se sa porodicom i prijateljima...

Moji saveti za proputovanje Evropom su: obavezno nositi vreću za spavanje (mislite možda vam neće ni trebati, a zapravo pojaviće se hiljadu i jedna situacija gde će vam biti neophodna - od spavanja u njoj, do pokrivanja, podmetanja kao oslonca za glavu u svim prevozima), zatim poneti sa sobom veće količine vitamina - šumeće tablete, med, lekove za prehladu - da ojačate svoj organizam tokom napornijih dana; traka preko očiju - dragocena; topla odeća neophodna što za brojne promene vremena, što za vozove, gde je temperatura po desetak stepeni niža u odnosu na stvarnu temperaturu.

Sada bih iskoristila priliku i da se najlepše zahvalim za datu priliku, ogromno iskustvo za koje sam sada bogatija u svakom pogledu, za fantastične trenutke i predivne ljude koje sam upoznala, a sve zahvaljujući donatorima i organizatorima.

Milica Despotovic

15. 8. 2012.

AVANTURISTIČKI PLAMEN GORI

Ja sam putovao sa grupom od pet članova. Pošto nam se Berlin mnogo svideo, želeli smo da ostanemo još jedan dan, pa smo tako i uradili. Što se tiče smeštaja, ostali smo u hostelu Amstel House, u kome smo već bili smešteni prva dva dana od strane organizatora Robert Bosch fondacije. Posle Amsterdama, otišli smo u Kopenhagen u koji smo stigli uveče, noćili, i sutradan smo obilazili grad. Kada stignete u Kopenhagen, ispred železničke stanice ćete zateći stotine bicikala jer je razvijeniji "biciklistički" saobraćaj nego "automobilski".

Iz Kopenhagena smo krenuli za Amsterdam, u kome smo proveli dva dana. Takođe, grad pun biciklista i raznovrsnih ljudi. Ispresecan kanalima, Amsterdam je stvarno odmor za oči. Pored muzeja Van Gog-a, nalazi se jedan park u kome ljudi preko celog dana sede, obično nešto jedu i piju, i razgovaraju. Tu ćete videti onu kulturnu raznovrsnost koju sam pominjao. Naravno, tu ćete se odmoriti i osetiti kao pravi kosmopolita. Nemojte to propustiti.

Posle dva dana u Amsterdamu, došao je i red na Pariz. Mi smo bili smešteni na dva minuta od Montmartra. To je jedna od stvari koje me je oduševila u Parizu. Kada se popenjete na vrh tog brda, možete videti ceo Pariz, pošto Montmartre predstavlja najviši deo Pariza. Montmartre prestavlja sliku starog Pariza, i nemojte to propustiti ako vas put nanese tamo.

Pomalo umorni od velikih gradova, puno lica i trčanja za vozovima, želeli smo da se odmorimo na nekoj obali. Taj odmor smo našli na jugu Francuske, u Nici. U Nicu smo stigli uveče, umorni i željni odmora. Iako smo bili umorni, avanturistički duh u nama još uvek je goreo punim plamenom. Zbog toga smo odlučili da spavamo na plaži. Nije bilo toliko udobno, ali nam to nije teško palo. Ujutru te bude zraci sunca koje tek izlazi, a more se nalazi na par metara od tebe. Nezamenljiv osećaj. Kada smo ustali, našli smo smeštaj, smestili stvari i otišli na plažu. Nakon Nice, uputili smo se svojim kućama.

Par saveta budućim putnicima:

- Ako imate, ponesite "manji" laptop računar ili tablet računar. Potreban je radi rezervacije hostela, i provere reda vožnje. U svakom hostelu u kome smo mi bili nalazi se par računara koji su konektovani na Internet, ali oni su zauzeti veći deo vremena. Mi to nismo uradili i dolazili smo u nove gradove bez rezervisanog smeštaja, što nam je oduzelo dosta vremena na traženje povoljnih hostela. To je problem, pogotovo kada stignete kasno uveče u neki grad, kao što se nama dešavalo. Ali, ako vam se ne nosi laptop računar, zbog njegove sigurnosti i slično, onda nije ni to toliki problem. Mi nismo nosili laptop, nismo rezervisali smeštaj, i evo preživeli smo i usput se proveli odlično :)

-  Ako planirate da idete u Amsterdam, ponesite nešto toplije za oblačenje. Tokom dana, uglavnom duva vetar, na koji mi sa Balkana, nismo baš toliko navikli.

- Vreća za spavanje. Ja je nisam poneo, ali sam je usput kupio za 15 evra, u Utrecht-u (Holandija). Značila mi je kada smo čekali po osam sati neke jutarnje vozove na stanici, pa sam uspeo da uhvatim malo sna. Takođe, puno je značila i za spavanje na plaži u Nici.

- Peškir od mikrofibera. Ovo je nešto što se, po mom mišljenju, mora imati. Peškir od mikrofibera se veoma brzi suši, što mnogo znači. Ja sam ga kupio usput, a do tada sam nosio sa sobom neki obični peškir kome je trebalo po nekoliko sati da se osuši, tako da mi je često bio zakačen za ranac i sušio se uz put.

- Ranac za dnevne obilaske. Mi smo u njemu obično držali vodu, sendiviče i slične stvari. Posle nekoliko sati hodanja po gradu, verujte mi na reč, veoma se ožedni i ogladni, tako da ranac sa hranom i vodom veoma dobro dođe.

Adis Abazović

16. 8. 2012.

ISKUSTVO JE NEZABORAVNO

Javljamo vam se pred kraj našeg osvajanja Evrope 2012, a trenutno smo u Barseloni. Pored Berlina posetili smo i Kopenhagen,  Amsterdam i Pariz, sa usputnim stanicama u Roterdamu, Hamburgu i Brižu. Put je bio pun avantura, od spavanja na stanici u Kopenhagenu, u hostelu sa preko 60 kreveta u Roterdamu, pa do Pariza gde smo se potpuno  opustili i uživali 5 dana. Svi gradovi koje smo obišli su prelepi, i ovo iskustvo je nezaboravno.

Ena Horvat, Sanja Bogdanović, Jelena Brdar i Nikola Potrebić

17. 8. 2012.

PARIZ - KRUNA PUTOVANJA

Berlin mi se svideo, lepo je sređen grad i ljudi su vrlo prijatni. I možda najvažnije, tu sam pio najbolje pivo - "Schultheiss". :) City Rally je odlična ideja. Lepo je  upoznati ljude iz okolnih zemalja, i podsetiti se koliko smo zapravo slični. Nakon toga smo imali jedino loše iskustvo u putu. Na naše iznenađenje desio se kvar na železnici. U sred Nemačke! :) Zbog toga smo izgubili 5 sati, te smo stigli u Utreht u 2h posle ponoći.

U Utrehtu smo spavali na stanici prvo veče, a sutradan smo jedva našli smeštaj (u to vreme se održavao festival gotik muzike, pa je skoro sve bilo popunjeno), u "Stone" hostelu, po ceni od 21EUR, u 5-krevetnoj sobi za nas 6 za dve noći. Imali smo vremena da obiđemo Utreht i upoznamo se sa ovim lepim gradićem. Jedan dan smo izdvojili i za obilazak Amsterdama (pola sata vozom od Utrehta), i uveče nezaobilaznu četvrt crvenih fenjera. Posle Berlina, čudno je doći u tako slobodnu sredinu. Na svakom uglu stoji poneki Coffee shop, za koji ne znam prodaje li kafu uopšte... :)

Belgiju smo nažalost protrčali. Razlog više da se tamo nekad vratim. Popodne smo proveli u Brižu, divili se tamošnjim parkovima i trgovima, i nakupovali se i najeli belgijske čokolade. Prenoćili smo u Briselu u odličnom hostelu "Le Frederiksborg" za 23EUR u trokrevetnim sobama sa kupatilom. Sutradan pre podne smo obišli Brisel koliko smo stigli pre voza za Pariz u 15h.

Pariz. Definitivno najlepši i najveći grad kroz koji smo prošli. Kruna našeg putovanja. Ne zovu ga bez razloga gradom svetlosti. U svakoj ulici je po neka prelepa zgrada. Sa Ajfelovog tornja, gde god da se pogleda, vidi se neka znamenitost. Tu smo bili 4 dana, 3 noći u "Hipotel" hostelu po 18.4EUR. Nalazi se par kilometara istočno od Bastilje, dakle ne baš u centru, pa smo morali da koristimo metro svakodnevno.

Posle Pariza, i 10 dana po kontinentalnoj Evropi, krenuli smo na "odmor", na more. Obišli smo Figueres, Dalijev rodni grad, i njegov muzej, i odmah uveče 3. avgusta bili smo u Barseloni.

U Barseloni sam uživao. Prepodne smo išli na plažu, popodne u obilazak. I tako 3 dana, tokom kojih smo obišli ceo grad. Posle Pariza je svaki grad mali, pa nam je obilazak Barse bio lagan. Imali smo smeštaj u hostelu "Center Rambla", u centru grada, na 100m od La Ramble, za 24EUR, u 6-krevetnoj sobi.

Lisabon nam je bio sledeća stanica. Izlazak u Bairo altu, spomenici u Belemu, prelepa plaža Kaškaiš (sa ledenom vodom!) i vožnja žutim tramvajčićem su uspeli da ulepšaju sliku Lisabona, koji mi je prvo delovao baš siromašno. Tu smo bili 2 noći u hostelu "City centre Anjos guesthouse" za 15EUR u 3-krevetnim sobama.

Posle Lisabona smo krenuli polako kući, 9. avgusta. Usput, presedajući, proveli smo dan (10. avgust) u Bordou, većinom na gradskom kupalištu, jezeru "Le Lac". Nisam očekivao da je Bordo toliko lep grad. Svi smo se oduševili na trgu "Quinconces", pred najlepšom fontanom koju sam ikad video.

Dva dana smo bili i u Nici (11. i 12. avgust), spavali smo na plaži, na kojoj je celo veče bilo ljudi. Zanimljivo iskustvo uz Azurno more.

Od popodneva 12. avgusta menjamo vozove Nica-Ventimilja-Milano-Venecija-Udine-Gorizia-Gorica-Ljubljana (uz savete i veliku pomoć jednog Slobodana - Srbina koji živi u Švarcarskoj). Proveli smo 6h u obilasku Ljubljane dok smo čekali voz za Beograd. I konačno smo stigli u Beograd 13. avgusta u 23:45.

Vladimir Stojanović

19. 8. 2012.

BLISKI ROĐAK KOG NIKAD NISAM VIDEO I GRADOVI EVROPE

Berlin. Grad koji me je fascinirao još dok smo izlazili iz železničke stanice. Vreme koje smo tamo proveli nije ni približno dovoljno da se oseti atmosfera i ritam ovog grada, ali zbog već osmišljenih planova nisam mogao da ostanem još koji dan u Berlinu, pa sam po završetku programa ipak krenuo zapadno, ka Belgiji. Plan je bio da dođem u Brisel i konačno upoznam bliske rođake koje nikad do sad nisam video.

Put od Berlina do Brisela nije bio ni približno jednostavan kako je trebalo da bude. Naime, došlo je do nekakvog problema na železnici, pa je voz kasnio, samim tim sam zakasnio na poslednji voz kojim je trebalo iz Kelna da dođem do Brisela. Na kraju su svim putnicima kojima je poslednja destinacija bila Brisel plaćene karte od Kelna do Ahena, odakle smo u taksijima odveženi do centralne železničke stanice u Briselu.

Sam Brisel je prilično neuhvatljiv grad. S jedne strane ima bogatu istoriju i impozantan Grand Place kao istorijski centar, a s druge strane je vrlo moderan, budući da je prestonica Evropske unije. Prepun je užurbanih ljudi, studenata, i turista. Pravio sam jednodnevne posete Gentu i Brižu, hteo sam da vidim da li se i koliko razlikuju, i bio prilično iznenađen razlikama iako su na svega pola sata udaljeni jedan od drugog. Briž je kao gradić iz bajke, sa svojim tipičnim kućama i zgradama, vrlo živahan zahvaljujući turistima. Gent je s druge strane ipak studentski grad, odiše nekom mnogo primetnijom svežinom i uzbudljivošću, a opet na svakom ćošku je nešto tipično flamanski i vredno primećivanja.

Posle skoro sedam dana provedenih u Belgiji, uputio sam se ka Parizu.

Tamo sam organizovao smeštaj preko couchsurfing-a i bio jako oduševljen svojim domaćinom koji stanuje na Monmartru u blizini crkve Svetog srca i poznatih lokacija gde su snimani filmovi poput Amelije ili Mulen Ruža. Zatim je usledio obilazak Pariza na gradskim biciklima, što se ispostavilo kao najpraktičniji i najjeftiniji način da se obiđe grad, upoznaju glavne znamenitosti, ili prosto stigne od tačke A do tačke B. Sledećih dana sam obišao Ajfelov toranj i muzej Luvr, gde sam iskoristio neznanje zaposlenih lica i ušao za džabe, što je privilegija koju imaju kolege iz EU. Posle Mona Lize i Miloske Venere, došao sam i do centra Pompidu, kao i još nekoliko znamenitih ćoškova centra Pariza. Sreo sam se i sa drugarima iz Srbije, što je bilo vrlo prijatno iznenađenje.

Posle Pariza sam krenuo ka Italiji. U Đenovi me je čekala drugarica iz Engleske sa kojom sam odlučio da provedem poslednje dane svog putovanja. Iako su rezervacije za TGV vozove skuplje (nekada smešno skupe), ipak je doživljaj sleteti do Nice brzinom od 300 km/h, a onda se voziti tik uz Azurnu obalu sve do Italije. U Đenovi smo proveli dva dana, grad je prilično grub i orijentisan ka luci. Svakako treba posetiti akvarijum - drugi po veličini u Evropi. Naša sledeća destinacija bila je Venecija. Tu smo uspeli da nađemo sjajan B&B, ali ne na ostrvskom delu, već na kopnenom delu Venecije - Venezia Mestre.

Odatle smo svakog dana išli na ostrvo, vozovi idu na 15 minuta i sam put traje manje od 10 minuta. Posle nekoliko dana lutanja po venecijanskim uličicama, mostovima i posle vožnji brodićima svih vrsta, boja i veličina, rastao sam se sa drugaricom i zaputio se kući.

Došao sam prvo do austrijskog gradića Villach, odakle sam imao noćni voz do Beograda.

Saveti za buduće studente: Hostele je svakako sigurnije rezervisati unapred, ali ja to nisam radio, uvek možete naći nekakav smeštaj na licu mesta kada dođete u neki grad. Što se tiče vozova, uvek postoje razne varijante da se dođe do željene destinacije, iako se desi da vam kažu da nema mesta na određenim linijama. Moj najiskreniji savet je da uvek imate keš uz sebe jer niste uvek u mogućnosti da jurite do automata, a i ne znate gde će moći da prime vašu karticu ukoliko nije VISA. Ne nosite previše odeće, ali ponesite za svaku klimatsku situaciju po jednu kombinaciju, i uvek imajte dovoljno vode. I kako god da krenete - sa planom ili bez plana, sa malo ili mnogo novca, sami ili u grupi, biće mnogo, mnogo dobro!

Aleksandar Milenković

20. 8. 2012.

INTERESANTNOST ŽIVLJENJA

Moje iskustvo, stečeno tokom ovog puta, je ogromno, i mislim da će u velikoj meri značiti za moj dalji intelektualni razvoj. Video sam dosta korisnih stvari koje bih vrlo rado primenio u svom životu.

Tokom putovanja upoznao sam veliki broj nacija i različitih kultura.

Obišao sam 6 država i 10 gradova ( Nemačka - Berlin, Holandija - Utrecht i Amsterdam, Belgija - Brisel i Briž, Francuska - Nica, Pariz i Bordo, Španija - Figueres i Barselona

Portugal - Lisabon i Slovenija - Ljubljana ). Svaki grad ima neku svoju draž i vrednost, ali bih posebno izdvojio Barselonu i Bordo, koji su ostavili najbolji utisak na mene svojom interesantnošću življenja.

Milan Ilić, Matematički fakultet, Beograd

20. 8. 2012.

HOĆU JOŠ DA PUTUJEM

Nakon prelepog Berlina u kom sam provela jedan dodatni dan sa svojom ekipom, uputila sam se u Amsterdam sa noćenjem u Roterdamu. U Amsterdam sam bila dan pred Paradu ponosa, tako da je bio pun turista i zbog toga ostavio još veći utisak na mene. Posle toga sam otišla u zemlju čokolade Belgiju i posetila mali, bajkoviti Briž, a budućim kolegama preporučujem da ga ni slučajno ne zaobiđu. Sledeća stanica bio je "grad svetlosti" Pariz, gde sam se i najduže zadržala. Najveći utisak u ovom velikom gradu sa mnogo lepih građevina i znamenitosti, ostavio je Diznilend u kojem sam se osećala kao da sam na drugoj planeti. Sledeća na mojoj listi gradova bila je Barselona! S obzirom da volim more, ovo je bilo pravo mesto za mene. More, sunce, plaža, palme, šta više poželeti nakon dugog i iscpljujućeg puta. U Barseloni sam bila oduševljena fontanama, koje su noću prelepe, a u ovaj grad se prvom prilikom vraćam. Pre puta, mislila sam da će mi Barsa biti poslednja stanica, ali sam se prevarila i neplanirano posetila još par lepih mesta kao što su čist i uređen Cirih, mali studentski grad Grac, italijansku luku Đenovu i na kraju prelepi Beč, nakon čega sam se uputila nikad više željenoj kući. Posle par dana odmora od puta, mogu samo da kažem: "Hoću još sa istom družinom da putujem, otkrivam i upoznajem Evropu!". Za 22 dana posetila sam 8 zemalja, 10 gradova, videla poznate evropske znamenitosti, upoznala različite ljude i kulture, stekla prijatelje, spavala na stanici, ponekad i ispred nje, radila još mnoge stvari za koje sam mislila da nikada ne bih, i sve to prošla i doživela sa najboljom ekipom. Zvuči neverovatno, ali istinito :) Bilo je ovo lepo životno iskustvo i putovanje, zbog  čega sam mnogo zahvalna svima koji su ga omogućili!

Jelena Zobenica

21. 8. 2012.

PRVU NOĆ SMO PROVELI NA STANICI

Na putu je bilo fenomenalno, iskustvo koje ću svakako pamtiti ceo život. Nakon prijema u Beogradu, gde smo i upoznali divne saputnike, ukrcali smo se u voz za Berlin. Tamo nas je čekalo lepo vreme, odlično raspoloženje i organizacija za 10. Nakon 3 dana, grupa od nas 6 je spakovala svoje stvari i krenula za Amsterdam. Na putu do Amsterdama se pokvario voz, pa smo opet morali da se vraćamo za Berlin, menjamo voz, pa opet za Amsterdam. S obzirom na to da smeštaj nismo rezervisali unapred, prvu noć smo proveli na stanici. Nikom to nije teško palo, čak smo se sutradan slatko smejali i bez po muke smestili u Utrehtu. Gradić u blizini Amsterdama nas je potpuno oduševio i preporučujem budućim učesnicima konkursa da ga posete ukoliko budu išli ovim putem. A sam Amsterdam - VAU! I dalje smo pod utiskom... Obišli smo grad gde se bicikle voze 24/7, gde je skoro sve legalizovano i dozvoljeno, a opet sve super funkcioniše. Turisti na sve strane i pristupačni ljudi, spremni da izađu u susret. I vreme nas je poslužio. :) Nakon Amsterdama, spremni za dalja obilaženja, krenuli smo u Brisel i Briž. Brisel je oličenje pravog modernog, evropskog, poslovnog grada, dok je Briž kao iz bajke, dvorci, reke, priroda i zelenilo na svakom koraku, kao i nezaobilazna belgijska čokolada.

Posle Belgije, Francuska nas je dočekala raširenih ruku i naša prva stanica u ovoj državi je bio Pariz. Ogroman grad, gde smo apsolutno osetili pozitivne vibracije čim smo kročili u njega. Zahvaljujući mreži metroa, uspeli smo lako da se snađemo i obiđemo grad. Velelepne građevine nicale su na svakom koraku i mi smo se trudili da svaka ostane u našim sivim ćelijama. Zbog toga je i naš ostanak bio produžen za dan više. Srećni što smo se lepo proveli i uživali u čarima francuskog vina, uputili smo se u toplu Španiju, a destinacija je bila Barselona. Sunce, more, palme, plaža, toplo vreme je ono što smo svi očekivali. Zgrabili smo kupaći i peškire i pojurili na obalu. Prepodne odmaranje i brčkanje u moru, a popodne obilazak grada, Citadela, Gaudijev park, La Sagrada Familija, Magične fontane... Svi smo uživali.

Preko Madrida, krenuli smo u dugo očekivani Lisabon. Brdovit grad, lep na svoj način, neobičan zbog svojih uskih uličica kroz koje prolaze tramvaji crveni i žuti koji su njihov zaštitni znak i na koje su apsolutno ponosni. U naselju Belem upoznali smo se sa velelepnim građevinama i uhvatili prvi voz do plaže u mestu Kaškaiš, za koju smo čuli da važi za jednu od lepših. Nismo propustili ni kupanje u Atlantskom okeanu, iako je temperatura vode oko 15 stepeni. Naša poslednja stanica je trebalo da bude Nica, ali nas je put i mreža pruga navela u još jedan francuski grad, a to je Bordo. Iskoristili smo priliku da svratimo do jezera Le Lac i tu malo osvežimo pre daljeg nastavka puta, kao i da obiđemo grad. Uhvatili smo noćni voz i ujutru se probudili u Nici. Nismo propustili ni noćenje na plaži, ne mora baš sve uvek da bude po P.S.-u. :) Već se bližilo tri nedelje od našeg putovanja, a i plašili smo se da nam karta ne istekne pa smo preko Italije i Slovenije kući stigli taman na vreme.

Na ovo putovanje smo krenuli opušteno, tako je i teklo i završilo se. Upoznala sam divne ljude i učvrstila već postojana prijateljstva. Veoma je bitna grupa s kojom se putuje, jer dogovor i tolerancija su ključne stvari, kao i mnogo smeha od koga stomak zaboli. Baš toga je kod nas i bilo.

Savet za buduće učesnike konkursa: hrana je skuplja nego kod nas. Ne morate žuriti sa rezervisanjem smeštaja, sasvim je dovoljno dan-dva unapred, jer ako vam neko kaže da je nemoguće naći smeštaj u nekom gradu zbog nekog određenog razloga, ne morate baš da poverujete. Isto važi i za rezervacije vozova: ako vas ubeđuju da mora da se plati neka veća suma za rezervaciju i da nema šanse drugačije da se dođe, ispitajte malo bolje, uvek ima druga opcija. I za kraj, ponesite dobro raspoloženje, jer ipak je ovo nezaboravno iskustvo koje se pamti zauvek...

Hvala na pruženoj prilici.

Svetlana Ćujić

22. 8. 2012.

EVROPA BEZ GRANICA

Na samom početku želim da se zahvalim Evropskom pokretu i svima koji su omogućili da odem na ovo putovanje. Ovo je zaista bila jedinstvena šansa za mene. Vreme provedeno na putu će biti nešto čega ću se sećati celog života.

Put do Berlina je za mene bio jako zanimljiv, ali i dosta naporan jer smo ceo dan proveli u vozu putujući bez prestanka. U kupeu sam upoznala zanimljive ljude tako da je put nekako prolazio, ali na kraju smo svi jedva čekali da stignemo. Generalno sam prezadovoljna prijemom i organizacijom aktivnosti u Berlinu. City Railly je zaista odličan način za upoznavanje grada i upoznavanje sa kolegama iz regiona. Berlin je divan grad, toliko drugačiji od svega onoga što sam zamišljala. Posle Berlina, krenula sam sa još dve drugarice, koje sam upoznala u Beogradu, u dalji obilazak Nemačke. Krenule smo do Hamburga koji je definitivno bio glavno iznenađenje na ovom putu. Oduševljena sam ovim gradom. Nakon Hamburga, krenule smo noćnim vozom do Minhena. Što se tiče rezervacije za vozove, super smo prolazile jer smo presedale više puta do nekog grada, ali bar nismo plaćale rezervacije. Minhen je takođe prelep grad. Generalno sam oduševljena celom Nemačkom, jer je uopšte nisam zamišljala takvom. Jedna od glavnih atrakcija u Minhenu je Engleski park gde ima dosta studenata i mladog sveta koji odmaraju na travi, kupaju se u reci ili jednostavno šetaju i razgovaraju. Imale smo ceo dan za rezgledanje Minhena a onda noćnim vozom krenule za Pariz. Ovu rezervaciju smo, međutim, morale da platimo 13 evra.

U Pariz smo stigle rano ujutru i odmah potražile čuveni i dosta hvaljeni Etap hotel. Metro je izuzetno lak za snalaženje, a s obzirom da smo stigle u subotu ujutru obradovale smo se kad smo saznale da postoji studentska vikend karta koja košta 3,5 evra a važi za ceo vikend i za neograničen broj vožnji. Hotel Etap je zaista divan, ali su potrebne rezervacije. Nas tri smo se super smestile i krenule u obilazak grada. U Parizu smo bile 3 dana i videle sve što se može videti : Ajfelov toranj, Trijumfalnu kapiju, Konkord, Šanzelize, Luvr...Malo je reći da je grad prelep. Mene je oduševio. Odiše nekim posebnim šarmom..

Iz Pariza smo htele za Lisbon, ali su rezervacije bile preko 50 evra tako da smo odustale i krenule ka Nici. Kušete smo platile 25 evra po osobi što je možda bilo previše, ali je u tom trenutku delovalo kao najjeftinija i najbolja opcija. Sledećeg dana smo krenule da obiđemo Kan. Može se reći da je još lepši od Nice jer su plaže peščane i divne, ali najbolju plažu definitivno ima Monako. Bile smo na Azurnoj obali pet dana, a onda krenule za Španiju, u Barselonu.

Preko Milana stigle smo do Rima. Rim je divan, ostavio je jak utisak na mene.. Fontana zelja, Koloseum, čuvene pjace, Španski trg.. Imale smo 3 dana i obišle većinu stvari. Obišle smo i Vatikan koji je prelep i danju i noću kada je osvetljen. Crkva je takodje veličanstvena.

Preporučujem svima da traže hotele koji funkcionišu tako što više osoba može da smesti u jednu sobu, jer je mnogo isplativije da se bude u hotelu sa još 2-3 poznate osobe, nego u nekom hostelu u kome mora da se spava sa još 7 ili više nepoznatih ljudi (jer su desetokrevetne sobe najjeftinije), a da se pritom daje novac za lokere koji uglavnom postoje u desetokrevetnim sobama, jer niko nikom ne veruje tokom noći. Bolje je platiti 20 evra za noć u hotelu nego 15 evra u hostelu plus 5 evra za loker, tako da se svodi na isto, a hotel je hotel.

Što se tiče saveta za buduće putnike, kada budete razmišljali da li da nosite ranac ili kofer, odlučite se za ranac jer je hiljadu puta bolja varijanta od kofera (čak i za devojke). Puno puta se dešava da morate da trčite po stanici kroz gužvu da biste stigli na voz tako da je ranac tu savršeno rešenje. Što se tiče hrane, ponesite od kuće obavezno neke konzevre, zaista dobro dodju. Mek, Burger king i Subway su najjeftini ako želite brzu hranu, a marketi su još jeftiniji. Mala flašica vode je skoro svuda 1evro ili 2 evra dok je po marketima flaša od 2 litra vode 20centi. Po nemačkim marketima su cene slične kao kod nas, ali je u drugim zemljama mnogo skuplje. I još nešto, obavezno ponesite vreću za spavanje. Dešava se da morate da čekate na stanici i po 5-6 sati noću tako da je vreća idealna. Takodje, dobro dođe za uvijanje noću u vozovima jer je klima nenormalno jaka, izuzetno je hladno, oko 15 stepeni.

Ivana Kovačević

23. 8. 2012.

SVANUO JE I TAJ DAN

Svanuo je i taj dan, sećaću ga se dok sam živa. Ponedeljak, 23. jul, kao i pred svako putovanje celu noć nisam spavala, a u glavi su mi se smenjivale misli i osećanja. Prvi put ću zakoračiti van naše države, prvi put ću se naći u sredini gde se ne govori našim jezikom, što mi je na sav moj nemir dodatno izazivalo aritmiju. Ali sam stalno šaputala u sebi: "Ja to mogu".

U trenutku kad su me moji ispratili na voz i kad sam sela i krenula ka Beogradu, sav nemir i nervoza su nestali.

Videla sam Berlin, Kopenhagen, Amsterdam i te gradove i sve njihove znamenitosti smo sami obilazili, bez pomoći vodiča. U Amsterdamu sam često nailazila na Bio markete i organsku hranu, što mi je bilo veoma važno imajući u vidu da je to moja struka. U svaki sam zavirila i ako je bilo moguće fotografisala. Posetili smo i Utreht, koji je na samo 15 minuta vožnje od Amsterdama, posle čega smo se uputili ka Parizu. Kako nam je voz polazio u 5.46 h odlučili smo, da zbog udaljenosti hostela od železničeke stanice, tu noć provedemo na stanici. Eh, to je bila noć za pamćenje. Na peronu smo se smestili na ne baš udobne klupe i kao jagnjići utonuli u svoj prvi najslađi san. Krenuli smo u obilazak grada, obišli smo Trg pobede, Trg republike, šetali se pored Sene, videli Noterdam, Luvr, Bastilju, Jelisejska polja i naravno veličanstvenu Ajfelovu kulu na koju smo se i popeli i uživali rezgledajući panoramu Pariza sa 324 m - predivan osećaj.

Umorni od velikih gradova i buke odlučili smo se da nam sledeća destinacija bude Nica gde smo odlučili da jedno veče provedemo na plaži, pošto smo dobili odobrenje lokalnih policajaca.  Inače, u Nici se svako jutro peru ulice i plaže, tako da kada u jutrarnjim časovima čujete neko zujanje, odmah skupljajte stvari i bežite ili ćete, u suprotnom, dobiti besplatno jutarnje tuširanje :D.

U povratku kući, voz je prolazio kroz Zagreb gde me je dočekao stric kod koga sam se smestila. 7. Avgusta, na moj rođendan, odlučila sam da sebe častim brčkanjem na Jadranu i uputila se u Split, predivan mali gradić pun života. Odlučila sam da mi je dosta putovanja i da je vreme da se vratim u moj voljeni Beograd, gde sam se zadržala nedelju dana, uživala i provodila se kako to samo može ovde kod nas. Delila svoja viđenja iskustava i osećanja sa društvom. Konačno sam se 21. avgusta vratila kući, u Suboticu, prepuna utisaka i preumorna. Tu me je konačno čekao tanjir tople domaće supe i naša predivna domaća hrana.

Moram da ponovim da je za mene ovo predivno iskustvo, puna sam utisaka i presrećana i ispunjena totalno osećanjima koja su tako uzburkana kao more. Eto, desilo se meni i to čudo.....